تبلیغات
arab20 - ورزش در اسلام

امروز:

ورزش در اسلام

» نوع مطلب : تحقیقات اینترنتی ،

ورزش در قرآن

قرآن كتاب آسمانى اسلام ، بزرگترین سرمشق و راه گشاى زندگى انسانها در همه شئون و امور، تا روز قیامت است . در این كتاب بزرگ و بى نقص - كه كلام خالق انسان و تمام هستى مى باشد - آیاتى وجود دارد كه به گونه اى بر اهمیت ورزش و نیرومندسازى جسم در كنار تقویت روح و بعد علمى دلالت دارد. ما در این جا به برخى از این آیات - در حد وسع مقاله- اشاره مى كنیم ، باشد كه راه گشاى ورزشكاران ، ورزش دوستان و سایر اقشار جامعه مؤمن و مسلمان ما باشد، انشاءالله .

ورزش در اسلام

ورزش در قرآن

قرآن كتاب آسمانى اسلام ، بزرگترین سرمشق و راه گشاى زندگى انسانها در همه شئون و امور، تا روز قیامت است . در این كتاب بزرگ و بى نقص - كه كلام خالق انسان و تمام هستى مى باشد - آیاتى وجود دارد كه به گونه اى بر اهمیت ورزش و نیرومندسازى جسم در كنار تقویت روح و بعد علمى دلالت دارد. ما در این جا به برخى از این آیات - در حد وسع مقاله- اشاره مى كنیم ، باشد كه راه گشاى ورزشكاران ، ورزش دوستان و سایر اقشار جامعه مؤمن و مسلمان ما باشد، انشاءالله .

 

طالوت و نیرومندى جسمانى

از جمله مواردى كه نیرومندى جسمانى به عنوان یك مزیت و امتیاز در قرآن ذكر شده ، داستان طالوت و قوم بنى اسرائیل است . قوم یهود كه در زیر سلطه فرعونیان ، ضعیف و ناتوان شده بودند، بر اثر رهبرى هاى خردمندانه حضرت موسى (علیه السلام ) از آن وضع اسف انگیز نجات یافته و به قدرت و عظمت رسیدند، ولى پس از مدتى دچار غرور شده و دست به قانون شكنى زدند، و به همین جهت ، سرانجام از قوم ((جالوت )) - كه در ساحل دریاى روم ، بین فلسطین و مصر مى زیستند - شكست خورده و 440 نفر از شاه زادگانشان نیز به اسارت جالوتیان درآمدند.

 

این وضع ، چندین سال ادامه داشت ، تا آن كه خداوند پیامبرى به نام ((اشموئیل ))(26) را براى نجات و ارشاد آنها برانگیخت . بنى اسرائیل گرد او اجتماع نموده و از او خواستند رهبر و امیرى براى آنها انتخاب كند، تا همگى تحت فرمان و هدایت او، با دشمن نبرد كنند و عزت از دست رفته خویش را بازیابند.(27)

 

اشموئیل به درگاه خداوند روى آورده و خواسته قوم خود را به پیشگاه حضرت احدیت عرضه داشت ، به او وحى شد كه طالوت را به پادشاهى ایشان برگزیدم :

و قال لهم نبیهم ان الله قد بعث لكم طالوت ملكا(28)

و پیامبرشان به آنها گفت : خداوند، طالوت را براى زمامدارى شما مبعوث (و انتخاب ) كرده است .

از آنجا كه طالوت مردى كشاورز بوده و توانایى مالى چندانى نداشت ، اشراف با انتخاب وى مخالفت نمودند:

قالوا انى یكون له الملك علینا و نحن احق بالملك منه و لم یؤ ت سعة من المال (29)

گفتند: چگونه او بر ما حكومت داشته باشد، با این كه ما از او شایسته تریم ؟ و او ثروت زیادى ندارد.

او نه ثروت و قدرت مالى دارد و نه موقعیت اجتماعى و خانوادگى ، زیرا از خاندان نبوت و پیامبرى نبوده و از خاندان پادشاهى نیز نیست .

اشموئیل در پاسخ گفت :

ان الله اصطفیه علیكم و زاده بسطة فى العلم و الجسم (30)

خداوند او را بر شما برگزیده و علم و ( قدرت ) جسم او را وسعت بخشیده است .

چنان كه ملاحظه مى شود، اشموئیل پیامبر دو خصلت ((گسترش ‍ علمى و توانایى جسمى )) را بر دو خصوصیت دیگر، یعنى قدرت مالى و افتخارات نژادى و نسبى ، فضیلت و ترجیح مى دهد(31) و دارنده این دو خصلت را براى احراز مقام رهبرى شایسته تر مى داند، در این جا قدرت بدنى با صراحت به عنوان یك مزیت و فضیلت مطرح شده و در كنار علم و قدرت علمى قرار گرفته و با آن مقایسه شده است . هنگامى اهمیت این مقایسه روشن مى شود كه با اهمیت علم از دیدگاه اسلام آشنا شویم

. در قرآن مى خوانیم :

انما یخشى الله من عباده العلماء(32)

((در جمع بندگان الهى ، فقط علما هستند كه ترس و بیم از خداوند دارند (و حس تقوا و پرهیزكارى در دل آنها راه دارد).))

من یؤ ت الحكمة فقد اوتى خیرا كثیرا(33)

كسى كه از حكمت (و دانش و استحكام در اندیشه و گفتار و رفتار) برخوردار گردد، به خیر و بركت فراوانى دست یافته است .

خداوند در مقام بیان منزلت والاى حضرت یحیى (ع ) مى فرماید:

و اتیناه الحكم صبیا(34)

ما به یحیى (ع )، آنگاه كه كودكى بیش نبود، حكم و داورى متین و راى و اندیشه اى استوار ارزانى داشتیم . و در كودكى به او دانایى عطا كردیم .

یرفع الله الذین امنوا منكم والذین اوتوا العلم درجات (35)

خداوند آنهایى را كه ایمان آورده اند و كسانى را كه دانش یافته اند، به درجاتى برافرازد.

در احادیث نبوى نیز در این خصوص چنین آمده است :

مداد العلماء افضل من دماء الشهداء(36)

مركب قلم دانشمندان از خون شهدا برتر است .))

ان الملائكة لتضع اجنحتها لطالب العلم رضى بما یصنع (37)

فرشتگان آسمانى براى ابراز رضایت و شادمانى نسبت به دانش آموختن طالبان علم ، پروبال خویش را فرو مى نهند.))

اطلبوا العلم ولو بالصین (38)

جویاى دانش و علم باشید، هر چند آن را در چین (و نقاط بسیار دوردست ) سراغ گرفته باشید.

فقیه اشد على الشیاطین من الف عابد(39)

وجود یك فقیه و فرد واجد بینش و بصیرت دینى ، از دیدگاه شیطان ها و اهریمن صفتان ، طاقت فرساتر و تحمل ناپذیرتر از وجود هفتاد عابد است .

موت قبیلة ایسر من موت العالم (40)

مرگ یك گروه قبیله ، از مرگ یك عالم و دانشمند، آسانتر و تحمل پذیرتر است .

حال كه تا حدودى با ارزش و مقام والاى علم و عالم از دیدگاه اسلام آشنا شدیم ، مى توانیم به اهمیت تقویت جسم نیز پى ببریم ، زیرا در این آیه قرآنى ، نیرومندى جسمانى در ردیف نیرومندى علمى - و البته بلافاصله پس از آن - ذكر شده است . البته باید توجه داشت نیرومندى علمى بر توانایى جسمانى اولویت و برترى دارد و رهبر چنان چه از نظر علمى ضعیف باشد، دیگر نمى تواند رهبرى كند و توانایى جسمى او نیز كمكى به وى نخواهد كرد. بدین جهت است كه مى بینیم ابتدا توانایى علمى طالوت مطرح شده و سپس توانایى جسمى وى ، و فرمود:

و زاده بسطة فى العلم و الجسم .

از همین جا مى توان استفاده كرد كه قوى بودن جسمانى براى یك ورزشكار كافى نبوده و باید به موازات تقویت جسم - بلكه مقدم بر تقویت جسم - به تقویت جنبه علمى و ایمانى نیز بپردازد. قدرت بدنى و حتى قدرت علمى فراوان ، چنان چه با ایمان به خدا همراه نگردد، جز زیان و خسران ، فایده دیگرى براى جامعه بشرى نداشته و همچون تیغ تیزى خواهد بود در دست زنگى مست .

 


نوشته شده در : دوشنبه 6 دی 1389  توسط : .    نظرات() .